tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Ν. Κογιουμτσής στο “ΠΑΡΟΝ”: Οι θερινές εκπτώσεις θα καταφέρουν να τονώσουν την ισχνή κατανάλωση;

Άρθρο του Νίκου Κογιουμτσή, Αντιπροέδρου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, στην εφημερίδα “ΤΟ ΠΑΡΟΝ” (30/06/2024).

Μετά το Πάσχα, η κατανάλωση παρουσιάζεται νωχελική, με συνεχή επιβράδυνση. Η αγοραστική δύναμη των ελλήνων πολιτών μειώνεται σταθερά, με τη Eurostat να μας κατατάσσει στη δεύτερη χειρότερη θέση στην ΕΕ των 27 και τελευταίους στην Ευρωζώνη. Η ακρίβεια στα τρόφιμα αποτελεί τον σημαντικότερο αρνητικό παράγοντα μείωσης της κατανάλωσης στην αγορά.
Από όλες τις έρευνες προκύπτει ότι στην πλειονότητά τους (σχεδόν 90%) οι Έλληνες ενοχοποιούν την ακρίβεια για τη μείωση της αγοραστικής τους δύναμης, με τον πληθωρισμό των τροφίμων να είναι για 11ο μήνα σταθερά πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (2,5% στην Ελλάδα, 1,4% στην ΕΕ). Ως Επαγγελματικό Επιμελητήριο της Αθήνας, εδώ και σχεδόν δύο χρόνια έχουμε προτείνει στην Πολιτεία να μειώσει τον ΦΠΑ από το 13% στο 6% στα βασικά είδη διατροφής, όπως και τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στα καύσιμα. Εάν είχαμε εισακουστεί, πιστεύουμε ότι τώρα θα υπήρχε μεγαλύτερη αποκλιμάκωση του πληθωρισμού, όπως έγινε άλλωστε σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με καλύτερα αποτελέσματα στον πληθωρισμό των τροφίμων και των καυσίμων. Μάλιστα, η Ισπανία αποφάσισε όχι μόνο να παρατείνει το μέτρο της μείωσης του ΦΠΑ, που η κυβέρνησή μας ισχυρίζεται ότι δεν είχε αποτελέσματα, αλλά ακόμα και να τον μηδενίσει σε πολύ βασικά είδη διατροφής.
Η αγορά, πέραν των άλλων, χρειάζεται εκτεταμένους ελέγχους και θέσπιση Ενιαίας Αρχής Καταναλωτών, προκειμένου να αναβαθμιστεί και να θωρακιστεί το κίνημα των καταναλωτών απέναντι στην αισχροκέρδεια των μεγάλων ομίλων και των πολυεθνικών. Με τις επιστολές προς την Κομισιόν, τα «pass», τα πάσης φύσεως «καλάθια» και την εν γένει επιδοματική πολιτική δεν τιθασεύεται η ακρίβεια. Μέσα σε όλα αυτά, ακούσαμε και τον διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος να επισημαίνει στο συνέδριο του ΤΜΕΔΕ: «Βλέπω τώρα ότι έφταιγε η φορολογία των μικρομεσαίων επιχειρηματιών. Να μεταναστεύσουν! Είναι δυνατόν να λέμε τέτοια πράγματα; Δηλαδή, να πληρώνουν μόνο οι άλλοι; Και σιγά τον φόρο που μπήκε. Μπήκε ως τεκμαρτό το εισόδημα του ανειδίκευτου εργάτη». Δεν μας είπε, όμως, ο κ. Στουρνάρας για τον αναβαλλόμενο εδώ και χρόνια φόρο των τραπεζών… Δεν μας μίλησε για τις καταχρηστικές χρεώσεις των τραπεζών, που το τελευταίο εννιάμηνο του 2023 ανήλθαν σε 1,4 δισ. ευρώ.
Πώς δικαιολογεί η Τράπεζα της Ελλάδος, της οποίας προΐσταται, το τεράστιο άνοιγμα της ψαλίδας των επιτοκίων καταθέσεων και χορηγήσεων και, το κυριότερο, το ότι το 90% των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων είναι αποκλεισμένο από οποιαδήποτε μορφή χρηματοδότησης από τις ελληνικές τράπεζες; Την ώρα που οι επιχειρήσεις υποχρεούνται σε φόρο εισοδήματος, προκαταβολή φόρου και φόρο επιτηδεύματος, το τραπεζικό σύστημα είναι σε καθεστώς ειδικής φορολογικής ασυλίας, με κέρδη που αγγίζουν τα 7,5 δισ. ευρώ τα τελευταία χρόνια.
Θα πρέπει η Πολιτεία να δει τι θα κάνει με τη ρευστότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Για να γίνουν ανταγωνιστικές, θα πρέπει να έχουν πρόσβαση σε φθηνό και άφθονο χρήμα, όπως συμβαίνει σε όλα σχεδόν τα ευρωπαϊκά κράτη. Να δοθούν κίνητρα φορολογικά και οικονομικά προς την κατεύθυνση των συγχωνεύσεων και των συνεργειών όλων αυτών των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων. Να προχωρήσει, επιτέλους, η Πολιτεία και στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα προσελκύσουν ξένες επενδύσεις και θα ενθαρρύνουν τις ντόπιες επιχειρήσεις να μεγεθύνονται.
Στις 8 Ιουλίου ξεκινούν οι θερινές εκπτώσεις, που θα διαρκέσουν έως το τέλος Αυγούστου. Την Κυριακή 14 Ιουλίου τα εμπορικά καταστήματα θα είναι προαιρετικά ανοιχτά, με προτεινόμενο ωράριο από τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας από τις 11.00 π.μ. έως τις 6.00 μ.μ. Μέσα στο δύσκολο οικονομικό κλίμα που διατρέχει την αγορά, η εμπορική και επιχειρηματική κοινότητα έχει εναποθέσει τις όποιες ελπίδες ανάκαμψης στη θερινή εκπτωτική περίοδο. Η σχέση ποιότητας και τιμής και φέτος θα είναι στο καλύτερο δυνατό επίπεδο για την προσέλκυση καταναλωτών.
Προτείνουμε στους καταναλωτές να προχωρούν πάντα σε έρευνα αγοράς και να παρατηρούν τη διπλή αναγραφόμενη τιμή σε κάθε αντικείμενο και αγαθό που θα θελήσουν να αγοράσουν. Να μην υποτιμούν τα μικρά και συνοικιακά καταστήματα, γιατί πολλές φορές μπορεί να ανακαλύψουν πολύ καλύτερες τιμές και πιο άμεση εξυπηρέτηση, ενώ η παρουσία των ιδιοκτητών είναι καταλυτική για περαιτέρω εκπτώσεις στις τιμές. Για άλλη μια φορά, ο εμπορικός και επιχειρηματικός κόσμος θα περιμένει την πιθανή αυξημένη κατανάλωση της εκπτωτικής περιόδου για να ρευστοποιήσει. Τις περισσότερες φορές με ελάχιστο κέρδος, για να μπορέσει να καλύψει βασικές υποχρεώσεις και ανάγκες της επιχείρησής του, που ολοένα και αυξάνονται.