tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Πόσο «άδειασε» το καλάθι της νοικοκυράς

Πάνω από 6 δισ. ευρώ μειώθηκε η δαπάνη στα σουπερ μαρκετ κατά τη διάρκεια της κρίσης

Πάνω από 6 δισ. ευρώ μειώθηκε η δαπάνη στα σουπερ μαρκετ κατά τη διάρκεια της κρίσης

Η αδυναμία των καταναλωτών φαίνεται ξεκάθαρα από το γεγονός ότι τα νοικοκυριά έκοψαν δαπάνες 6,2 δισ. ευρώ από αγορές που έκαναν στα σούπερ μάρκετ, ενώ τον επόμενο χρόνο αναμένεται να μειώσουν κατά επιπλέον 700 εκατ. ευρώ τα ψώνια τους σε σχέση με φέτος.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ανάλυση του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σχετικά με τον απολογισμό αλλά και την εκτίμηση των πωλήσεων των επιχειρήσεων λιανικής του κλάδου.

Όπως φαίνεται στην ανάλυση λίγο πριν μπει η κρίση στη ζωή μας, δηλαδή το 2008, οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είχαν φτάσει στο υψηλότερο σημείο της τελευταίας 15ετίας και ήταν στα 25,6 δισ. ευρώ. Από τότε και μέχρι τώρα η κάθοδος είναι ασταμάτητη και μάλιστα το 2015 εκτιμάται ότι το προαναφερόμενο μέγεθος θα πέσει στα 19,4 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, το πρώτο εξάμηνο του έτους η αγορά παρουσίαζε αύξηση 1,25%. Μάλιστα τον Ιούλιο η άνοδος εκτινάχθηκε κατά 6%, κυρίως λόγω των πανικόβλητων αγορών των καταναλωτών που φοβήθηκαν τη χρεοκοπία της χώρας (δημοψήφισμα, capital controls). Την πρώτη δε εβδομάδα του ίδιου μήνα οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν κατά 30%.

Ωστόσο, οι εκτιμήσεις των τεχνοκρατών του Ινστιτούτου θέλουν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ να κλείνουν με πτώση 1,9%, ήτοι 100 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2014. Και γιατί η αύξηση του ΦΠΑ θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τα ψώνια των καταναλωτών αλλά και επειδή οι αθρόες αγορές του Ιουνίου, υπό τον φόβο χρεοκοπίας και πιθανών ελλείψεων, έχουν ως αποτέλεσμα να υπάρχει απόθεμα τροφίμων και απορρυπαντικών σε πολλά νοικοκυριά.

 

Μάλιστα, το δεύτερο εξάμηνο η πτώση των πωλήσεων θα είναι 5% και το Δημόσιο θα χάσει έσοδα 90 με 100 εκατ. ευρώ από την αναπροσαρμογή του ΦΠΑ.

 

Για την επόμενη χρονιά αναμένεται τα νοικοκυριά να κόψουν άλλα περίπου 700 εκατ. ευρώ στέλνοντας τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ κάτω από τα 19 εκατ. ευρώ, στα 18,7 εκατ. ευρώ, όσο ήταν δηλαδή το 2003.

 

Πηγή : ΕΘΝΟΣ On Line