tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Νέο Στρατηγικό Πλαίσιο Απλοποίησης της Αδειοδότησης των Επιχειρήσεων

Τέσσερις βασικές τομές στην δημόσια διοίκηση ανακοίνωσε στο Νέο Στρατηγικό Πλαίσιο Απλοποίησης της Αδειοδότησης των Επιχειρήσεων το υπουργείο Ανάπτυξης

Στόχος του υπουργείου είναι να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία, να παταχθεί η διαφθορά και βέβαια να τονωθεί η επιχειρηματικότητα.

Με τις νέες ρύθμισης δεν θα εξετάζονται πλέον χαρτιά πριν ξεκινήσει μια επιχείρηση, αλλά εγκαταστάσεις εν λειτουργία.Οι έλέγχοι μετατέθηκαν από το στάδιο παροχής της άδειας στο στάδιο λειτουργίας της εκάστοτε δραστηριότητας ενώ θα διεξάγονται από πιστοποιημένους φορείς δημοσίου & ιδιωτικού τομέα,με βάση συγκεκριμένες προδιαγραφές οργάνωσης.

Το νέο σύστημα αφορά κάθε τύπο άδειας όπως: • Άδειες Εγκατάστασης • Άδειες Λειτουργίας • Ίδρυση Επιχειρήσεων • Περιβαλλοντικές Άδειες • Ειδικές άδειε ενώ αναφέρεται επίσης σε:Βιομηχανικές&Εξορυκτικές Δραστηριότητες,Υδατοκαλλιέργειες,Λιμενικά,Συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών,Επιχειρ. Πάρκα

“Αυτονόητος στόχος της κυβέρνησης είναι να υπάρξουν νέες ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις ώστε να αντιμετωπίσουμε την ανεργία που κλονίζει τα θεμέλια της κοινωνίας μας.

Στην προσπάθεια αυτή, ένα βασικό πρόβλημα αποτελούν οι ατέλειωτες άδειες και οι αμέτρητοι έλεγχοι για την ίδρυση και λειτουργία μιας επιχείρησης”, τόνισε στην αρχή της εισήγησης του ο Κωστής Χατζηδάκης.

 

Στην συνέχεια ο υπουργός Ανάπτυξης αναφέρθηκε στους βασικούς τομείς που αποτελούν έως τώρα, ανασταλτικό παράγοντα στο “επιχειρείν”. Χαρακτηριστικά τόνισε:

Η γραφειοκρατία. Στην έκθεση του BCG, αναφέρεται ως ο κυριότερος λόγος αποτροπής για τις ξένες επενδύσεις στη χώρα μας. Και στη σημερινή έκθεση του World Economic Forum, αναδεικνύεται ως ο δεύτερος πιο προβληματικός παράγοντας για την επιχειρηματικότητα, πίσω μόνον από την πρόσβαση σε χρηματοδότηση.

 

Η πολύπλοκη νομοθεσία. Υπάρχουν 47 σχετικοί νόμοι, 11 Προεδρικά Διατάγματα, 19 Υπουργικές Αποφάσεις, 14 Βασιλικά, Υγειονομικά & Πολεοδομικά Διατάγματα και 115 ρυθμίσεις γενικού ενδιαφέροντος.

 

Η διαφθορά, η οποία προκύπτει και λόγω της υποχρεωτικής επαφής με πολλές αρμόδιες διοικητικές αρχές

 

Η περιορισμένη χρήση της καινοτομίας και νέων τεχνολογιών στο δημόσιο

 

Το αποσπασματικά μεταβαλλόμενο πλαίσιο αδειοδότησης, διότι σε αντίθεση με τη συνολική αναθεώρηση που σχεδιάζουμε, οι αλλαγές στο παρελθόν, είχαν περιπτωσιολογικό χαρακτήρα

 

Όλα αυτά, μεταφράζονται σε χρονικές καθυστερήσεις, σε σημαντικό διοικητικό κόστος ιδίως για τις ΜμΕ.

 

Με αυτή την παραδοχή, ο Κωστής Χατζηδάκης, ανέφερε τις βασικές τομές που φέρνει η νέα ρύθμιση:

“Η Στρατηγική μας κάνει τέσσερις τομές:

σύστημα "δήλωσης συμμόρφωσης"

όχι έλεγχοι εκ των προτέρων αλλά έλεγχοι κατά τη λειτουργία

έλεγχος των επιχειρήσεων από πιστοποιημένους φορείς

κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης

Εξηγώ, λοιπόν:

Πρώτον, εισάγουμε ένα καινοτόμο σύστημα "δήλωσης συμμόρφωσης" των επιχειρήσεων

Απομακρυνόμαστε από το ισχύον πλαίσιο , όπου η επιχείρηση κάνει μια αίτηση και περιμένει πότε το Δημόσιο θα την ελέγξει και θα εκδώσει την άδεια.

Περνάμε σε ένα νέο σύστημα, όπου δηλώνεται άμεσα και τεκμαίρεται η συμμόρφωση μιας επιχείρησης με τις γενικές προδιαγραφές που θέτει ο νόμος.

Χρησιμοποιούνται τρία εργαλεία:

η αυτοσυμμόρφωση, όπου η ίδια η επιχείρηση δηλώνει με ανάληψη της σχετική ευθύνης πως έχει ήδη συμμορφωθεί και φέρει το βάρος της απόδειξης (π.χ. υπεύθυνη δήλωση)

Διότι "αυτοσυμμόρφωση", μπορεί και σήμερα να υπάρχει, αλλά το ζητούμενο δεν είναι να υποβάλλει κανείς μια υπεύθυνη δήλωση, όπου όμως εξακολουθούν να απαιτούνται ένα σωρό συνημμένα πιστοποιητικά! ]

η πιστοποίηση τρίτου, δηλαδή το outsourcing της διαδικασίας, όπως γίνεται π.χ. στην έκδοση πολεοδομικών αδειών, με τα πιστοποιητικά που εκδίδουν οι μηχανικοί και

η αξιοποίηση εργαλείων της αγοράς. Για παράδειγμα, προσκομίζοντας ασφαλιστήριο συμβόλαιο, θα συνάγεται πως οι εταιρίες που υποχρεωτικώς ασφαλίζουν μιαν εγκατάσταση, έχουν εξετάσει εκ των προτέρων αν τηρήθηκαν οι προδιαγραφές

Ανάλογα με την κρισιμότητα του θέματος που αφορά στο δημόσιο συμφέρον, θα επιλέγεται ένα εκ των τριών εργαλείων.

Ενδεχομένως να υπάρχουν συνταγματικοί ή άλλοι περιορισμοί, σε σχέση με την εφαρμογή αυτού του συστήματος.

Βούληση του Υπουργείου Ανάπτυξης, είναι πάντως, να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα τρία εργαλεία -την αυτοσυμμόρφωση, την πιστοποίηση τρίτου και τις μεθόδους της αγοράς- στο μέγιστο δυνατό βαθμό.

Και μόνον ως εξαίρεση να εφαρμόζονται άλλες τυχόν διαδικασίες.

Το επόμενο διάστημα, θα κάνουμε διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους, ώστε να βρούμε τις καταλληλότερες λύσεις.

Δεύτερη τομή: μεταθέτουμε τους ελέγχους από το στάδιο παροχής της άδειας στο στάδιο λειτουργίας της εκάστοτε δραστηριότητας

Ο έλεγχος θα είναι σε δειγματοληπτική βάση, πιο ουσιαστικός και πιο αποτελεσματικός.

Διότι, δεν θα εξετάζονται χαρτιά πριν ξεκινήσει μια επιχείρηση, αλλά εγκαταστάσεις εν λειτουργία.

Όπως ήδη συμβαίνει με επιτυχία, στις αδειοδοτήσεις χαμηλής όχλησης στη βιομηχανία.

Σημασία δεν έχει π.χ. το πόσο θόρυβο παράγει ένα μηχάνημα τυπικώς, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του, αλλά το πόσο θόρυβο πράγματι παράγει στη συγκεκριμένη περίπτωση.

Αυτό σημαίνει πως μετράει το αποτέλεσμα: δίνουμε ευελιξία στις επιχειρήσεις και αφήνουμε περιθώρια για την εισαγωγή καινοτομιών στη λειτουργία τους.

Με τον έλεγχο εν λειτουργία, επίσης, η επιχείρηση θα τηρεί αδιαλείπτως τις προδιαγραφές και τα πρότυπα του νόμου, αφού θα μπορεί να ελεγχθεί ανά πάσα στιγμή.

Εξυπακούεται πως μεγάλο μέρος της μεταρρύθμισης, αφορά την αποσαφήνιση των προδιαγραφών και προτύπων που θέτει ο νόμος για την εκάστοτε δραστηριότητα, με βάση τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

Τρίτη τομή: οι έλεγχοι θα διεξάγονται από πιστοποιημένους φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, με βάση συγκεκριμένα πρότυπα προδιαγραφών, οργάνωσης και λειτουργίας.

Δηλαδή, οutsourcing θα υπάρχει στις αδειοδοτήσεις αλλά και σε μέρη των ελέγχων.

Για να γίνει, όμως, αυτό, οι φορείς θα πρέπει να έχουν τα προσόντα και να είναι πιστοποιημένοι.

Διότι δεν θέλουμε να καταργήσουμε το σύστημα ελέγχων φυσικά, αλλά αντίθετα να το απλουστεύσουμε, και να το εκλογικεύσουμε”.

Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης, ο στόχος με το νέο σύστημα είναι η αδειοδότηση σε πολλές δραστηριότητες, να ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά και αυθημερόν. Όπως συμπλήρωσε ο κ. Χατζηδάκης, υπάρχει ήδη συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και τους φορείς, ώστε ο βασικός κορμός των μεταρρυθμίσεων να είναι έτοιμος προς ψήφιση μέχρι το τέλος του 2013.