tuv-iso-logo tuv-iso-27001-logo

Παρέμβαση Προέδρου ΠΑΣΙΠΣ Μίνας Καστανιά για το νέο πρόγραμμα «Κυψέλη» του Υπ. Εργασίας για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς

Ακολουθεί η παρέμβαση της Προέδρου του Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών και Προέδρου της Επιτροπής Ιδιωτικών Βρεφονηπιακών & Παιδικών Σταθμών του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, κυρίας Μίνας Καστανιά, για το νέο πρόγραμμα “Κυψέλη” του Υπουργείου Εργασίας σχετικά με τους βρεφονηπιακούς σταθμούς:

 

 

Αξιότιμοι κύριοι,

 

Σας ευχαριστώ εκ μέρους του Πανελλήνιου Συλλόγου Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών του ΠΑΣΙΠΣ για την ευκαιρία συμμετοχής στη διαβούλευση και θα ξεκινήσω εκφράζοντας την δυσαρέσκεια του κλάδου μας για τον αποκλεισμό μας από την επιτροπή διαμόρφωσης του σχεδίου. Ένας κλάδος που πραγματικά εδώ και 50 χρόνια προσφέρει, καινοτομεί, και εργάζεται πάνω στην προσχολική ηλικία είναι απών από τον σχεδιασμό του επερχόμενου προγράμματος.

 

Το σχέδιο «Κυψέλη» θεωρώ ότι δεν απαντά στην κοινωνική, αναπτυξιακή και παιδαγωγική ανάγκη για μία σύγχρονη, Εθνική Προσχολική Αγωγή και Εκπαίδευση.

 

Μέσα από προσεγγίσεις που υιοθετούνται, όπως το σχέδιο για την Τζαμάικα (Προσχολική Αγωγή στο σπίτι και όχι σε αναπτυγμένες Δομές) ή σκανδιναβικές προσεγγίσεις που εδράζονται σε εντελώς άλλο κλιματολογικό μοντέλο και αποστάσεις όπως και το σχέδιο duck-mama, που εισάγεται στην χώρα μας με τις νταντάδες, μας  οδηγούν δυστυχώς στο συμπέρασμα ότι περιφρονούνται και ακυρώνονται  οι κατακτήσεις της κοινωνίας, των δομών, των παιδαγωγών και των πανεπιστημίων μας.

Λείπει ο προσδιορισμός των παιδαγωγικών στόχων του σχεδίου και η επιστημονική περιγραφή ακρογωνιαίων λίθων όπως η «ποιότητα» της παρεχόμενης Αγωγής και Εκπαίδευσης.

Επίσης λειτουργικά, κρίνονται αρνητικά ο θεσμός του μέντορος, που κρίνει παιδαγωγούς, χωρίς να είναι παιδαγωγός και ακραίες προσεγγίσεις για το απαραίτητο δυναμικό (όπως ο ένας παιδαγωγός ανά τρία παιδιά στην ηλικία 0-1).

 

Είναι προσεγγίσεις που τείνουν να δημιουργήσουν ανυπέρβλητα λειτουργικά προβλήματα για το εκπαιδευτικό δυναμικό, άρα και για την συνέχιση της λειτουργίας των σταθμών-«Κυψελών».

 

Δεν υπάρχει κοστολογική αποτίμηση του προγράμματος, με συνέπεια να δημιουργείται ο φόβος ότι ακυρώνεται το μοντέλο χρηματοδότησης(voucher για ελεύθερη επιλογή δομής από τον γονέα) που αποτελεί και προγραμματική  θέση του κυβερνώντος κόμματος. Άρα φορτώνεται το πρόγραμμα «Κυψέλη» στον φορολογούμενο (όπως με τη «Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία»;). Θα ρωτήσω λοιπόν ποιο είναι το κόστος που θα επωμιστεί η κοινωνία για την πραγματοποίηση αυτού του προγράμματος. Θα δώσετε χρηματοδότηση σε όλους τους βρεφικούς και παιδικούς σταθμούς για να μπορέσουν να προσαρμοστούν στις προτάσεις σας;

Το πρόγραμμα «Εναρμόνισης της Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» που στηρίζει τόσες οικογένειες και δίνει την δυνατότητα στους γονείς, της ελεύθερης επιλογής βρεφικού και παιδικού σταθμού ανάλογα με τις ανάγκες του, θα το ενισχύσετε  οικονομικά; Διότι  τα χρήματα που αντιστοιχούν σε κάθε παιδί από το πρόγραμμα αυτό σήμερα δεν θα φτάνει ούτε για το μισθολογικό κόστος της παιδαγωγού. Και επίσης έχετε αναλογιστεί τι θα γίνουν και οι γονείς που δεν δικαιούνται επιδότηση και δεδομένων των συνθηκών δεν θα μπορούν να επιλέξουν ελεύθερα που να εμπιστευτούν το παιδί τους;

Όμως ακόμη και στις δημοτικές δομές θα υπάρξουν σοβαρά προβλήματα ως προς τους χώρους αυλισμού.

 

Από την παιδαγωγική πλευρά, εύλογα καταγράφονται τα ερωτήματα;

 

Σε τι υπερέχει ο μέντορας των Πανεπιστημίων και δη σε τοπικό επίπεδο, εκεί που τα ΑΕΙ θα έπρεπε να χαράσσουν προγράμματα σπουδών και έρευνα σε τοπική κλίμακα, ώστε να λαμβάνονται υπόψιν οι αναπτυξιακές και πολιτιστικές αξίες κάθε περιφέρειας;

 

Αντί ειδικοτήτων παιδαγωγών, όπως εκείνες σε τέχνες, πληροφορική, γλώσσες κλπ, εισέρχονται στην προσχολική αγωγή οι νταντάδες και δεσπόζει ο ρόλος του ψυχολόγου.

Συμφωνούμε με την πρόωρη διάγνωση, αποτελεί όμως σημείο εξαιρετικά σοβαρής συζήτησης η οργανική ένταξή της στα προγράμματα σπουδών.

 

Μία αντίληψη η οποία αντιλαμβάνομαι ότι θέλει να αξιοποιήσει την ψυχολογία η οποία ήδη υπάρχει και μάλιστα με την αισιόδοξη εικόνα του παιδικού σταθμού σαν πολιτιστικό και αναπτυξιακό κύτταρο της ελληνικής γειτονιάς.

 

Σε ότι αφορά της νταντάδες, παιδαγωγικός υπεύθυνος ποιος θα είναι ο ΟΑΕΔ;

 

Σε ότι αφορά τους διατροφολόγους; Απορούμε τι έγινε ο ΕΦΕΤ και ο οδηγός που έχουμε χρηματοδοτήσει και εγκρίνει η Πολιτεία;

 

Ακόμη και το σε θετική κατεύθυνση συμβούλιο Προσχολικής Αγωγής που αποτελεί πάγια θέση μας ευνουχίζεται από την ευθύνη κατάρτισης μαζί με τα ΑΕΙ,  των προγραμμάτων σπουδών, των εκπαιδευτικών κατευθύνσεων των δασκάλων, των προδιαγραφών και της αδειοδότησης των δομών και περιορίζεται σε διοικητικό προϊστάμενο των μεντόρων.

 

Τελικά απορούμε γιατί στο σχέδιο «Κυψέλη», έχουν περιφρονηθεί η εθνική πραγματικότητα, η παρακαταθήκη 50 ετών λειτουργίας Προσχολικών Δομών στη χώρα μας, η ανάπτυξη ενός πλουσιότατου πλαισίου σπουδών, που ξεπερνά κατά πολύ σχεδιασμούς όπως ο προτεινόμενος που μας γυρίζει πίσω σε ένα τριτοκοσμικό μοντέλο του προηγούμενου αιώνα, έστω με αξιοσημείωτες «πινελιές» σύγχρονης Παιδαγωγικής.

 

Διερωτώμαι: Ακόμα μια φορά η Πολιτεία γκρεμίζει, χωρίς να έχει σχέδιο για να δημιουργήσει στα ερείπια;

 

Ειλικρινά μετατρέψτε αυτή τη νέα καταστροφή και τον απόηχο της κρίσης και της πανδημίας, σε ευκαιρία. Όπως σας ζητούν τόσο τα ΑΕΙ, όσο και οι σύλλογοι των Παιδαγωγών, μετατρέψτε την «Κυψέλη», τώρα (!), σε ένα φόρουμ διαλόγου τουλάχιστον ενός έτους, προστατεύοντας και τη δουλειά της «ΔιαΝΕΟσις» και τις υπαρκτές αξίες της Προσχολικής Αγωγής στη χώρα.

 

Περιμένουμε την άμεση πρόσκλησή σας.

 

Με εκτίμηση,

 

Μίνα Καστανιά Γιαζιτζόγλου

 

Πρόεδρος ΠΑΣΙΠΣ